Bertsozale.eus | Bertsoa.eus | BDB Bertsozale Elkartea
Bertso Ikasgela logoa

Guri buruz

Bertsozale Elkarteak ikasgelan bertsolaritza lantzeko aukera ematen die Euskal Herri osoko ikastetxeei.

Webgune hau lankidetzan ari diren ikastetxeei zuzenduta dago. Bertsolaritza klaseak emateko ehunka baliabide eskaintzen ditu: sekuentzia didaktikoak, ikus-entzunezkoak, jolasak, doinutegia... Gelako tutoreek eta Bertsozale Elkarteko irakasleek dute bertarako sarbidea.

2018-2019 ikasturtean 469 ikastetxerekin elkarlanean aritu gara, eta 26.366 ikaslek landu dute bertsolaritza Bertsozale Elkarteko 53 irakasleren eskutik.

Ikasleekin bertsolaritza lantzeko egiten dugun lana hemen ikusgai!

PROIEKTUAREN IBILBIDEA

Nafarroan abiatu zen proiektua 1985ean, ikastetxeengandik jasotako eskariari erantzunez.

Urteetako ibilbideari esker, euskararen eremu osora zabaldu gara; Lapurdin, Nafarroa Beherean, Zuberoan, Araban, Nafarroan, Bizkaian eta Gipuzkoan, ikasturtero 25.000 ikaslek baino gehiagok lantzen du bertsolaritza bere ikastetxean, Bertsozale Elkarteko 50 irakasleren eskutik. 500 ikastetxe eta 200 udal ingururekin ari gara elkarlanean, egoera soziolinguistiko oso ezberdinetan.

Bidelagun ditugu eskola publikoak, ikastola kontzertatuak zein kristau eskolak, eta hitzarmenak ditugu Nafarroako Hezkuntza Sailarekin zein Ikastolen Elkartearekin.

Gure ikasmaterialak 2011. urtean Euskal Autonomia Erkidegoko Hezkuntza Sailaren Ixaka Lopez Mendizabal Saria jaso zuen. ­


 

HELBURUAK

IKASLEEI DAGOKIENEZ...

  • Bertsolaritzaren oinarrizko ezagutza izatea eta zaletasuna piztea.
  • Euskararekiko jarrera positiboa indartzea eta hizkuntza komunikaziorako konpetentzia (bereziki ahozkotasuna) garatzea.
  • Jendaurreko emanaldi bat gauzatzeko oinarrizko betekizunak ezagutzea.

 IKASTETXE ZEIN HERRI MAILAN...

  • Bertsolaritza sustatzea ikastetxean eta herrian.
  • Ikastetxeaz kanpo haurrek jarraipena ematea zaletasun horri.
  • Euskararen erabilera bultzatzea.

BERTSOZALE ELKARTEAK ZER ESKAINTZEN DU?

Bereziki Lehen Hezkuntzako 3. zikloari bideratuta (5. eta 6. mailak), bertsolaritza klaseak ematen dira ikasturte osoan, astean ordubetez (ikastetxearekin adosten da ordutegia).

Bertsozale Elkarteko irakaslea etortzen da (astero ala bi astez behin) ikasgelako dinamika gidatzera; tutorea ere gelan izaten da. Hala, bi irakasleen artean aukera dute ikasturtean zehar egingo diren ekimenak adosteko eta proiektua ikasgelara egokitzeko.

Irakasle espezialistek bertsolaritzaren ezagutza sakona dute, eta hizkuntzari edo hezkuntzari lotutako titulazioak izateaz gain, formazio saioak jasotzen dituzte Bertsozale Elkarteak antolatuta.

OINARRI PEDAGOGIKOA: BERTSOLARITZAREN CURRICULUMA

2008an argitaratu zen Bertsolaritzaren Curriculuma Lehen Hezkuntzan lana. Bertsozale Elkarteak HUHEZIren aholkularitza pedagogikoaz egina da, eta bat dator Oinarrizko Curriculum Diseinuaren zein Euskal Curriculumaren oinarriekin. Bertsolaritzaren Curriculumak zehazten ditu proiektu honen ardatz metodologikoak, bertsolaritzaren bidez lantzen diren arloak, arlo bakoitzeko edukiak eta ebaluazio adierazleak.

Bertsolaritzaren bidez oinarrizko hezkuntza gaitasunak lantzen dira, Lehen Hezkuntzako Curriculumean jasota datozenak:

• Hizkuntza-komunikaziorako gaitasuna – Ahozkotasuna

• Giza eta arte-kulturarako gaitasuna.

• Ikasten ikasteko gaitasuna.

• Norberaren autonomiarako eta ekimenerako gaitasuna.

ZER LANTZEN DA BERTSOAREN BIDEZ?

Lau arlo lantzen dira, arlo bakoitzaren baitan hainbat edukitan sakonduz: jarrerazko, kontzeptuzko zein prozedurazko edukiak.

 1.- HIZKUNTZA

Diskurtsoak jarrera kritikoz aztertzea, testuaren ezaugarriak identifikatzea, diskurtsoak eraikitzea (ahoz zein idatziz), euskalkien aniztasunaz jabetzea, sentsibilitate estetikoa lantzea...

 2.- KULTURA

Kantu inprobisatua kultura errealitate unibertsal gisa ezagutzea, tradizioko sorkuntzak oroimenaren bidez barneratu eta taldean kantatzea, bertsoa osagai duten euskal ohituretan parte hartzea...

 3.- MUSIKA

Doinuen ondarea, entzute aktiboa, intonazioa eta igorpena, isiltasuna, abestiak jendaurrean interpretatzea...

 4.- TREBETASUN PERTSONALAK ETA SOZIALAK

Jendaurrekotasuna, dialektika eta lankidetza, besteen lekuan jartzea, balioak, parekidetasuna, zentzu kritikoa, aniztasuna, sormena...

NOLA LANTZEN DA IKASGELAN?

Ikasleei ahozko zein idatzizko eredu errealak eskaintzen zaizkie: bat-bateko saioak ikusiz, edo bertso zaharrak zein berriak entzun eta taldean abestuz.

Bertsoak egiteko oinarrizko teknika lantzen da, baita jendaurrean nola eman ere.

Ikasleak, beren testuak ekoitzi eta jendaurrean eman ditzaten, egoera komunikatibo errealetan jartzen dira. Hala nola herriko ohituretan parte hartuz (Neguko Eskea, adibidez), ikastetxeko ekitaldietan bertsoak abestuz (Euskararen Eguna, inauteriak...) edo ikasturte amaieran gurasoen aurrean jaialdia eskainiz.

IKASMATERIALA

Ikus-entzunezko materialak baliatzen dira; ikasgelan arbel digitala izatea komenigarria da.

Ikasle bakoitzak bertsolaritza lantzeko ikasliburua du (paperean zein digitalean); bertsoaren teknika eta hizkuntza lantzeko ariketak ditu, eta ikasturtean zehar sortutako bertsoak ere bertan jasotzen dira, idatziz.

Gure ikasmateriala EAEko Hezkuntza Sailak saritu egin zuen 2011. urtean (Ixaka Lopez Mendizabal Saria, 2011).

Bertsozale Elkarteko irakasle lantaldeekin, ikasmaterialak sortzen eta berritzen dihardugu etengabe. Irakasle bakoitzak materiala ikasgelako errealitatera egokitzen du.

EKINTZA OSAGARRIAK

Ikasgelako lana indartzeko eta ikasleak jendaurrean trebatzen hasteko, ekintza osagarriok egiteko aukera ere ematen zaie ikastetxeei.

BERTSO SAIOA

Bertsolariak eskolara ekarriz, haurrei zuzendutako bertso saio bat antolatzea.

IKASLEEN EMANALDIA

Ikasturtean zehar egindako lana plaratzeko, gurasoei eskaintzen zaien bertso emanaldia.

 BERTSOMETA EDO BILBERTSOAK

Herrialdeko ikastetxe guztien lanak jasotzen dituen bilduma da; ikasgela bakoitzak bere taldeko bertso sorta argitaratzen du bertan.

BERTSO-ESKOLA EDO BAT-BATEKO TALDEAK SORTZEA

Gaztetxoek ikasgelan piztutako zaletasunari jarraipena emateko, ikastetxeek, udalek zein gurasoek aukera dute eskola orduz kanpoko ekintza gisa bertso-eskola edo bat-bateko taldeak sortzeko.

ZER DA IKASTETXEEK ZEIN UDALEK GEHIEN BALORATZEN DUTENA?

HIZKUNTZA LANTZEKO EMATEN DITUEN AUKERAK

  • Metodologia dinamikoa da. Ikasgelako ohiko jarduna aldatzen du.
  • Hizkuntza modu ludikoan eta erakargarrian lantzen da.
  • Ikasleek gustuko dute bertsolaritza klasea.

BERTSOLARITZA IRAKASLEA

  • Haurrekin lortzen duen hurbiltasuna eta gelan jartzen duen umorea.
  • Ikastetxearekiko duen hurbiltasuna, zentroak antolatzen dituen ekitaldietan parte hartuz.

EKINTZA OSAGARRIAK

  • Estimatuak dira ikasturte amaierako jaialdiak, bertso saioak, ikastetxeko ospakizunetan egiten diren emanaldiak...

BERTSOZALE ELKARTEA

2.500 bazkide, 100 borondatezko lankide eta 70 profesional biltzen dituen irabazi asmorik gabeko kultur elkartea da.

Bertsolaritza euskararen lurralde osoan sustatzeko lanean ari da.

Bideratzen dituen proiektuak, besteak beste: